onsdag 23 mars 2011

Så mycket bättre


än så här kan det inte bli i min värld.
Det är något med 1700-talet som griper mig.
Proportionerna, färgerna, den sakrala känslan.
Tunna, tunna, tunna lager av linoljefärg
så att man kan ana hyvelns drag.
Bilderna är hämtade ur en bok som ger mig så mycket inspiration:
"Svenska trähus" av Inga-Lill Snitt & Lars Sjöberg
(ni har väl inte missat filmen,
"En kompass mot skönhet",
om hans fantastiska byggnader?)

Idag har jag haft en ledig dag!
Jag spenderade den på bästa tänkbara sätt.
Vårsolens värme på den inglasade balkongen,
en väninna på långfika
Eftermiddagen bjöd på fika, igen!
Nu med sällskap av favoritfärgen:
grön umbra i vitt

När jag är i målningsprocessen,
(som kan vara ganska lång)
väljer jag musiken med omsorg.
Att måla med linoljefärg i en 1700-tals kulör
kräver VISOR.
Idag blev det till tonsättningen av
Sonja Åkessons dikter
och
Triakels senaste skiva.

Då plockar vi undan och börjar måla,
3 kanske 4 strykningar,
tunt, tunt, tunt, tunt, tunt, tunt, tunt...

2 kommentarer:

Majas skafferi sa...

Hej! Vad gött med en ledig dag,kan nog behövas för din del kan jag tänka mig. Låter trevligt att måla till njutningsfull musik.
På måndag har jag och Maja en ledig dag, ska till Gbg på shoppingtur! :) Vi måste planera nån vår-tur vi oxå framöver, Häljebols konstgård? eller likn.Vi hörs!

Anonym sa...

Merci pour ton beau blog que j'apprecie particulieremenent.
Tu montre une photo du manoir de Sorby, qui m'a fait rever tant de fois.
J'ai deux livres qui parlent succinctement de lui.
"l'art de vivre en Suede" de Lars et Ursula Sjoberg
"Styles et couleurs" de Judith Miller
C'est tres peu pour un manoir qui m'a fait rever maintes et maintes fois.

On ne reconnait pas forcement la vrai beaute de choses qui nous entourent. Ce manoir fait et fera toujours partie de mes reves les plus intimes.
Grace a toi je peux voir cette piece sous un nouvel angle.

Je suis un Francais (marseillais) qui adore la Suede.