fredag 24 augusti 2012

Solhatt

Sensommarens färger är i lila-rosa nyanser i växthusträdgården. Jag fullkomligt älskar echinacean! Den slår ut i blom i mitten av augusti och står sedan länge & stadigt emot regn & rusk. Under höst & vinter är den grafiskt vacker med frost & snö i sin svartbruna frökapsel. Varje år tänker jag att jag MÅSTE bara så fler av dessa underbara växter, så jag ska nog kika in på någon frösite & skaffa mig x antal perennafröer, i år igen...
 Echinacea purpurea "Starlight"
 Lathyrus odoratus "Franciscus Cupani"
 Phlox paniculata "Miss Pepper"
 Växthuset är verkligen en del av Morris domäner. Han stryker alltid omkring det eller ligger & snusar i det & har alltid full koll på vilka som rör sig i närheten. 
 En av orsakerna kan vara att jag här har placerat kattmyntan, Nepeta cataria, som han är helt galen i!
Avkoppling att sitta & se chilin rodna. 

2 kommentarer:

Älfgärdet sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
MrsUniversum sa...

Färgstark och mycket vackert!
Undrar vad det är i kattmyntan som gör även vår katt som tokig i den, ligger på den, äter av den :-)