fredag 28 mars 2014

Kyrkogården - ett viktigt kulturarv

Jag har begett mig ut i landskapet. 
Mitt bland 
järnkorsen från 1700-talet, 
de pompösa gravstenarna från 1800-talet 
de mera likriktade 
portföljgravvårdarna från 1950-talet 
återfinner ni mig ett tag framöver. 
Här pågår en kyrkogårdsinventering 
framtagande av en bevarandeplan. 
Spännande!
Blir ofta tagen av de många tragiska öden 
man kan koppla samman.
Men en ynnest att få arbeta ute i vårsolen 
i en fantastisk miljö 
med så intressanta uppgifter 







3 kommentarer:

Jennie sa...

Vilka öden en kommer över när en inventerar kyrkogårdar. Jag har inte gjort det så mycket, utan minns framförallt från gårdsstudien under BA utbildningen vilka öden som familjerna i den "by" vi forskade kring varit med om. Tre barn i en och samma familj som gick bort inom loppet av 2 veckor och annat otäckt! Fantasin sätter sannerligen igång, vilka var de? Var de lyckliga? Hur hårt var livet?

Designe sa...

Så häftiga järnkors och stenar! Måste va intressant forskning!

Tack snälla för dina fina ord på bloggen! Håller med dig fullt ut...när man tackar ja till nåt roligt för det med sig mer roligt! :)

MrsUniversum sa...

Välskötta kyrkogårdar kan man nästan betrakta som parker. Det är vilsamt att ströva bland de som levat, eller att sitta och tänka till lite...
Kanske på framtiden!