fredag 5 februari 2010

Kontraster

Jag är ingen dyrkare av Ikea.
Mycket är bra - medges.
Men jag saknar känslan.
Så det kanske är ganska synd om mina barn när de får stå ut med dessa gamla möbler.
Tycker dock att det blir en fin krock mellan all superny teknik & den gamla slitna målningen, trasmattor & skurgolv.
KÄNSLA.
SJÄL.

Vi bebyggelseantikvarier har varit iväg ett par veckor till Mariestad.
Till Hantverksskolan.
Ni kan själva se hur vacker den är exteriört
& inte är den sämre interiört.

Vi har fått en inblick bland annat i mureri.
Mer i nästa inlägg....:)

11 kommentarer:

Annika sa...

Ja en blandning av gammalt o nytt är fint.... ett gammalt skrivbord med en toppmodern dator.... läckert... eller ett gammalt skåp med modernt porslin.... nu väntar jag på dina bilder från murningen.... vilka läckra tegelstenar du fotat... Kram Annika

♥ Pia... sa...

Hejsan!..Jo nog är det väl okej med Ikea men gamla möbler slår ändå allt...:)..du ser ut att ha vackra gamla möbler...Ser fram emot nästa inlägg...ha de gött
Pia

Rummet för välbefinnande sa...

Så kul det var att se dig häromkvällen. Jag försöker få till en promenad ibland, även om jag önskar att det vore lite oftare. Det är så himla gott för själen att få frisk luft och att röra på sig lite grand.
Vilken fin byggnad. Kan tro att ni får ert lystmäte när ni är iväg sådär.
Ha en fin helg!
Kram Mia

färgtrappan sa...

Hej. Nu kikade jag in här och såg att du varit på hantverksskolan i Mariestad. Åh, visst är det härligt där! Jag var där för några år sedan när jag gick Byggnads- och kulturvårdskursn på GU. Då var vi i Mariestad några dagar och gjorde ett projekt. Det skulle varit härligt att gå en utbildning där! Varför kommer man på allt så sent i livet?
Tegelstenarna fick jag också en association till. De påminner om när syrran jobbade på ett tegelbruk och tog hem stenar som vi hade som...pennställ!


Tänk vad man kan komma ihåg mycket roligt när man bloggar omkring ;)
Ha en fin tisdag!

Ingmarie sa...

Hallå o tack för titten!

Kan man gå i ide för något annat lika viktigt som vinter OS???Hi Hi!

Kramen till dig från Österlen

Ingmarie sa...

Hallå o tack för titten!

Kan man gå i ide för något annat lika viktigt som vinter OS???Hi Hi!

Kramen till dig från Österlen

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ja de e väl blandningen som gör det ! Vad vore gott&blandat utan lakritsen ???
Du de där tegelstenarna vill jag ha och mura upp en mur med , med hålen synliga , helt underbara !!
Ha det gott !
kraam/Lotta

Ingmarie sa...

Har alltid gillat kontraster...Inte kul att komma till någon där man direkt tänker jahaa denna hall är på sidan 22 i Ikeakatalogen o s v!

Nu vill jag ha ännu mer kontrast för jag vill ha VÅR!

Kramen till dig

Sussi sa...

Håller helt och hållet med...känslan finns bara i gamla saker med historia, men det nya måste ju också få plats på något vis...Konsten är att få till den rätta mixen!
Härligt med de gamla tegelstenarna...
Lycka till på skolbänken!
Sussi

Mitt Egnahem sa...

Vad mycket kul och intressant du får lära dig!!! Lyckans ost. Tur dock att den moderna tekniken finns så vi kan dela med oss t.ex på en blogg! Kul kul, och snyggt med själfulla ting! MVH Mitt Egnahem. Tack för fin-tänkvärd hälsning...

Majas skafferi sa...

Hej! Hur är det med dig? Fullt upp kan jag tro.. mycket intressant på utbildningen förstår jag!
Det är kul med kontraster, rent av nödvändigt. "Värre" (Tråkigare) än Ikea tycker jag Mio och Em möbler mm. är, där kan man tala om själlöst..
Ha det bra!