måndag 22 mars 2010

Mureri

Så var det då de där bebyggelseantikvarierna som varit till Hantverksskolan i Mariestad för att känna på traditionella hantverkstekniker.
Vi börjar med mureri.
Att hugga en 1/4-sten, 1/2-sten, 3/4-sten & en byggmästarpettring.
Visst ser det lätt ut!?
Resultatet blev inte alltid tillfredställande...

Vi försökte komma överens om hur man lägger kryssförband, munkförband, blockförband, koppförband, löpförband & alla andra sorters förband.


Murbrukstillverkning:
Kalk, sand & vatten.

Med rätt handlag ska sedan murbruket läggas på med mursleven. Bruket ska ha rätt mängd & läggas på rätt ställe. Man har bara en chans, det går inte att justera i efterhand, då blir det till att göra om!

Nästa gång blir det puts :).

3 kommentarer:

Love Your Homes sa...

Det är inte utan att det kliar i fingrarna på mig när jag ser hur roligt ni ser ut att ha i byggvården.

Nog är det skoj med katter....Kletus har en förkärlek att leverera sina fångster av möss o småfåglar till min säng ( bredvid eller under dock).
Huuu, ryser varje gång, men får påminna mig om att han visar sin uppskattning.

Det blir en spännande Morris-sommar, tro mig men säkert också alldeles underbar!

Annika sa...

Men du blev det nåra första förband.....:) vilka fina tegelstenar ni hade där.... o vad kul att få lära sig mura.... men det är ju tungt...:) kram o skön helg... Annika

Rummet för välbefinnande sa...

Otroligt så mycket du lär dig och vilken kunskap du besitter redan. Vilka tegelstenar.....
Tycker det är så vackert med en röd, lite sliten tegelvägg/skorstensmur.
Önskar dig en riktigt fin påsk!
Kram Mia