onsdag 30 juni 2010

Jag kan ju bara inte låta bli :)... Ni känner väl mig vid det här laget. Jag måste få känna på hur känslan ska komma att bli innan jag ens är i närheten. Bakom växthusmuren ska jag ha ett planteringsbord. Ska & ska förresten, det står ett provisoriskt där redan nu ;).
Vissa år sår jag perenner under sommaren. I år är ett sådant år. 20 juni sådde jag & dottern 22 olika sorter. Idag lättade jag på förlåten...

till min stora förvåning hade 6 sorter redan grott! Bland annat en lite ovanlig rabarbersort som jag tänkte ha någon planta av i växthuset för att kunna tillaga riktigt, riktigt tidig rabarberkräm. I min värld finns inte så mycket godare primör!

Gräset försvinner bit för bit. Här ska snart gruset knastra under träskorna.

Kyrkbänken, en gåva från min Mäster Mats, väntar på lite restaurering. Växthuset & dess trädgård kommer att ha Mästers ande ständigt närvarande. Alla växthusets fönster, som kommer från en missionskyrka, har jag också fått av honom. Mäster gjorde mycket snickeriarbeten till kyrkor runt om i Värmland & jag var ofta med :). Kanske inte så konstigt att jag tycker så mycket om kyrkor...
Vallmon har varit fantastisk i år! Vilken skapelse...

8 kommentarer:

livskrafter sa...

God morgon. Länge sen man var här inne och kikade omkring :) Så fint med dessa gamla fantastiska kyrkbänkar. Jag har också haft en som jag dock lämnade kvar i huset vi sålde (dumt men jaja, sånt händer)Jag blir verkligen vill-sugen igen nu när jag är här inne hos dig.
Ha en fin dag
kram
Emma

Majas skafferi sa...

Hej! Kan se det framför mig, växthuset med grusgången som leder dit. Snyggt! Det är nåt visst med just grusgångar! Hoppas ni får tid att få det klart i år? Så ni får iordningställa på riktigt :)
Vi hörs!

MiaMaria sa...

Hejsan!

Spännande med växthuset kommer att bli så bra omgivningen ser ju härligt grönskande ut....

22 sorter planterade det var inte dåligt....

Ha nu en skön vecka!
MiaMaria

Unknown sa...

Åh så charmig blogg du har! Kram Petra

Annika sa...

Hej Madam!! blev så glad för din kommentar... behövde den idag....:) ja visst är tapeten underbar.... men nu leter jag efter en beige med romb-mönster... har sett en i en bok och vill ha i rummet så småningom..... o jisses vad du sått då.... kul att det gror o frodas.... måste fråga bara om ett råd.... har en hylla som suttit överst på ett skåp... brun... blir det kaos om jag sätter den över sängen???? har en brun byrå i rummet också... blir snart knasig av all grônning....:) Kram o skön helg... Annika

Helena sa...

Hej!
-Så fint ni har det!
mvh Helena

Mor Grön sa...

Jag förstår att du kanske har sommarlov från bloggen, men jag är ju så dödligt nyfiken på hur det går med växthusbygget?

Vi bygger också ett äxthus, men en lite enklare färdig modell från byggsats, det känns som en tillräcklig utmaning för oss. Men det blir förståss inte lika unikt i slutänden.:/ (finns att se i min blogg)

Mor Grön sa...

Tack för kommentaren på min blogg. Ska snappa upp ditt tips om kopparråden. Vi bygger i isolerplast (ja inte är det byggnadsvårdsmässigt precis, men praktiskt för växterna och vi slipper insyn från vägen brevid) och det drabbas också lätt av algpåväxt. Jag fick för mig att din tilltänkta nyans på växthuset var blandad med grönjordspigment men det är kromoxidgrönt alltså? Har nog aldrig sett en så ljus nyans av kromoxidgrönt bara. Det blir jättefint till ert hus tror jag.